Wednesday 11 January 2012

Jabatan Pendaftaran Negara dan Suruhanjaya Pilihanraya

Logo Suruhanjaya Pilihanraya
Logo Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia (Bukan Indonesia)

Dua logo yang begitu sinonim dengan rakyat Malaysia. Persoalannya, ada blogger yang cuba memaparkan usaha kerajaan untuk menggalakkan Pendaftaran Pemilih adalah usaha untuk meraih undi. Ada yang sanggup menabur fitnah dengan mengatakan sejumlah wang akan di bayar kepada mereka yang sanggup menukar alamat mengundi dan sebagainya. Adakah benar perkara ini berlaku atau pun hanya sekadar andaian purba penyedap cerita yang cuba dikarang untukmeraih populariti. Seperti yang kita sedia maklum, ramai di kalangan kita yang suka bersikap populis. Sikap sebegini menimbulkan kepuasan yang tidak terhingga kepada mereka.

Saya cuba meninjau lebih dekat proses ini dengan melalui sendiri proses yang dijalankan oleh kedua-dua agensi ini di tapak-tapak yang terpilih.

Senario saya:

Saya baru bertapak di Negeri Melaka lebih kurang 2 tahun. Pada kad pengenalan saya terpapar alamat rumah ibubapa saya (di Perak) yang sengaja saya 'kekalkan' sebagai alamat tetap saya. Namun itu semua sebelum saya memiliki rumah sendiri di Melaka Bandaraya Warisan Dunia. Kini setelah 2 tahun di sini, saya merasakan keperluan untuk menukar alamat saya kerana sekarang saya tinggal di Melaka. Saya tidak pasti tetapi saya rasa, ada undang-undang untuk kita sentiasa mengemaskini maklumat tempat tinggal baru kita di JPN. Tempat mengundi saya di daftarkan di Sarawak sebelum ini kerana saya pernah menetap di Sarawak selama lebih 10 tahun.

Rasional saya:

Sekiranya saya tidak menukar tempat undi saya,maka saya perlu ke Sarawak untuk mengundi pada pilihanraya akan datang. Ini satu pilihan yang PASTINYA saya TIDAK akan buat. Sebaliknya SAYA INGIN MENGUNDI UNTUK MEMASTIKAN PILIHAN SAYA. Siapa yang saya pilih bukan persoalannya dan bukan hak anda untuk mengetahui. Untuk itu, saya perlu tukar tempat mengundi saya. Untuk melakukan pertukaran ini, saya perlu pergi ke JPN dan beratur dan tunggu dan beratur. Kemudian ke SPR dan menukar maklumat tersebut berdasarkan alamt terkini saya. sekali lagi (di Melaka) saya terpaksa memanjat Kompleks Kerajaan Persekutuan di MITC. Nasiblah pejabat-pejabat (JPN dan SPR) tersebut agak berdekatan. Jika tidak, nescaya saya tidak akan menukar alamat dan juga tempat mengundi saya.

Soalan saya, adakah bagus sekiranya roadshow atau mobile registration ini dibuat? Kesemua kemudahan diletakkan setempat. Tambahan pula, tujuan SPR adalah HANYA UNTUK MENDAFTAR PEMILIH SAHAJA. Apa yang anda mahu pangkah terpulanglah kepada kebijaksanaan akal mahupun mata pena anda semua.
-I'll pray and dream, I'll rise and win-

No comments:

Free Counter | DiseƱo Web